۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۵۶۷۱۲۱
آیت‌الله سبحانی:

امیرمؤمنان یاور همیشگی پیامبر در مراحل گوناگون اسلام بود | فاصله ای بین امامت و نبوت نیست

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که امامت با نبوت همسان بوده و فاصله‌ای میان آنها نیست، گفت: همان روزی که پیامبر اکرم(ص) به نبوت مبعوث شد و مردم را به رسالت خود دعوت کرد، در همان روز نیز مسأله امامت مطرح و منعقد شده است.
ضبط برنامه های تلویزیونی حضرت آیت الله سبحانی ویژه ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، یکشنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با قرائت آیه «وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»، با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان اظهار داشت: امیر مؤمنان(ع) در سال سیام عاملالفیل چشم به جهان گشوده است، بیتردید حضرت علی(ع) 10 سال پیش از بعثت پیامبر اکرم(ص) به دنیا آمده است، چرا که آن حضرت در روز بعثت بیش از 10 سال نداشت.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: حضرت علی(ع) 4 ساله بود که قحطی شدیدی در مکه پیش آمد، از این رو پیامبر اکرم(ص) با عباس، عموی حضرت علی(ع) قرار گذاشتند که برای کاهش مخارج ابوطالب، هر کدام یکی از فرزندان او را نگهداری انتخاب کنند.  

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) و عباس نیز جعفر را برگزیدند. بنابراین امیرمؤمنان(ع) 4 سال از 10 سال کودکی خود را در خانه ابوطالب گذراند و 6 سال دیگر را نیز در کنار رسول خدا(ص) زندگی کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: شکی در این نیست که پیامبر اکرم(ص) از جانب پروردگار مأموریت داشت تا حضرت علی(ع) را از کودکی در نزد خود نگاه داشته و او را تربیت کند.

وی با بیان این که یکی از صدها مفاخر حضرت علی(ع) زندگی در کنار پیامبر اکرم(ص) است، گفت: امیرمؤمنان علی(ع) نخستین شخصی بود که پس از مبعوث شدن پیامبر اکرم(ص) به رسالت، به ایشان ایمان آورد.

حضرت آیت‌الله سبحانی تأکید کرد: علاوه بر تأیید 50 نفر از علمای اهل سنت، تاریخ نیز گواهی میدهد که از میان مردان، حضرت علی(ع) و از میان زنان خدیجه نخستین افرادی بودند که به رسالت پیامبر اکرم(ص) ایمان آوردند؛ حضرت علی(ع) در اینباره میفرماید هفت سال با پیامبر اکرم(ص) نماز خواندم در حالی که در کنار من کسی نبود. بنابراین امیرمؤمنان نخستین کسی بود که به رسول خدا(ص) ایمان آورد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) پس از آن که به رسالت مبعوث شد، سه سال به صورت مخفیانه اقوام خود را به توحید و دین مبین اسلام دعوت کرد. ایشان یک روز 40 یا 45 نفر از خویشاوندان خود را برای صرف ناهار به منزل خود دعوت کرد و پس صرف ناهار، سخنرانی خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: بعد از آن که سخنرانی رسول خدا(ص) به اتمام رسید، فرمود نخستین کسی که از میان شما به رسالت من ایمان بیاورید، پس از من وزیر و وکیل(خلیفه) من خواهد بود. بلافاصله علی(ع) اعلام آمادگی کرد.

حضرت آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: رسول خدا(ص) به آن جوان فرمود که بنشیند و بار دیگر سخنان خود را تکرار کرد و مجدداً شخص دیگری جز آن جوان برنخاست اما امیرمؤمنان علی(ع) مرتبه سوم نیز همان جمله را گفت و پیامبر اکرم(ص) نیز فرمود که تو خلیفهای من هستی.

وی با بیان این که امامت با نبوت همسان بوده و فاصلهای میان آنها نیست، تصریح کرد: همان روزی که پیامبر اکرم(ص) به نوبت مبعوث شد و مردم را به نبوت و رسالت خود دعوت کرد، در همان روز نیز مسأله امامت مطرح و منعقد شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: اگر گفته میشود که امامت از ارکان اسلام به شمار میآید، به این سبب است که بلافاصله پس از انتخاب شدن رسول خدا(ص) به نبوت، مسأله امامت نیز منعقد شد.

وی گفت: در تاریخ آمده است که امیرمؤمنان علی(ع) به همراه پیامبر اکرم(ص) برای عبادت کردن به غار حراء میرفت که حضرت جبرئیل امین نازل شد و پیامبر اکرم(ص) را به رسالت مفتخر کرد. رسول خدا(ص) در آن هنگام خطاب به حضرت علی(ع) فرمود؛ علی جان آنچه را که من میشنوم تو نیز میشنوی.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آن که ندای حضرت جبرئیل برزخی بود، اظهار داشت: باید انسانی از کودکی به چنان کمالی برسد تا قادر به شنیدن صدای برزخی جبرئیل باشد. بنابراین حضرت علی(ع) هنگام مبعوث شدن پیامبر اکرم(ص) به رسالت، دارای چنان قدت فکری و نفسی بود که صور برزخی را مشاهده میکرد./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات